Znalezienie odpowiedniego wykonawcy Twoich projektów graficznych może stanowić wyzwanie. Weźmy pod lupę kwestię wyceny projektów oraz przełożenie teorii na rzeczywistość 🤔
Portfolio stanowi pierwszy element który powinien z Tobą rezonować, jednak okazuje się, że cena usług również może o czymś świadczyć, a cyfry nie są przypadkowe. Możesz trafić na agencję która wcześniej weryfikuje umiejętności swojej ekipy, jednak możesz trafić w ręce grafików freelancerów – tych początkujących, przeciętnych lub zawodowych. Opiszę Ci jak to wygląda z mojej subiektywnej perspektywy:
✍🏻 Początkujący freelancer (1-2 lata doświadczenia) próbuje swoich sił i wchodzi na rynek – jest często w stanie wykonać optymalny wizualnie projekt, w korzystnej cenie, w bardzo krótkim czasie.
👀 Co może pójść nie tak?
Zdarza się, że projekty nie są wystarczająco przygotowane technicznie co przekłada się na Twoje dalsze problemy w użytkowaniu. Jeżeli nie żyjesz z grafiką na co dzień może być Ci również ciężko zrozumieć błędy w kompozycji, przeoczyć że logo ma znamiona trendów sprzed 20 lat, jest skopiowane lub odbiega od prawidłowej struktury. Pliki które otrzymasz prawdopodobnie częściowo spełnią swoją rolę, jednak masz moje słowo – klienci (często nieświadomie) kupują oczami i zajdzie potrzeba zgłoszenia się do innego grafika jeszcze raz. Nie możesz również liczyć na fakturę ani dobrze skonstruowaną umowę.
✍🏻 Przeciętny freelancer (2-5 lat doświadczenia) przerobił określoną pulę zadań, zobaczył swoje projekty po wydrukowaniu, zagłębił się w trendy, tricki i ma pewną świadomość w jaki sposób uchronić Cię przed często spotykanymi technicznymi oraz kosztowymi problemami. Korzysta z narzędzi bardziej swobodnie i rozumie istotę ochrony praw autorskich. Pliki oddaje raczej w prawidłowym formacie oraz ma znacznie szerszą wyobraźnię kompozycyjną w porównaniu z początkującym grafikiem. Zapewnia (mniej lub bardziej dopracowaną) umowę oraz zwykle ma możliwość wystawienia faktury.
👀 Co może pójść nie tak?
Możesz otrzymać pliki z kosmetycznymi błędami (literówkami, lekko niedopracowanymi kompozycjami lub kształtami), projekty mogą mieć delikatnie okrojony charakter. Bywa też tak, że finalny projekt odbiega od założeń projektowych – może to umknąć Twojej uwadze z powodu braku świadomości i wiedzy na ten temat, jednak grafik nie zawsze potrafi rozwiązać napotkane problemy.
✍🏻 Zawodowy freelancer (+5 lat doświadczenia) prawdopodobnie poświęcił się grafice od stóp do głów i jest pewien swoich projektów. Regularnie rozszerza i uzupełnia wiedzę, wpiera się usługami prawnymi (chroniącymi zarówno jego jak i Ciebie), projektuje skrupulatnie respektując zasady projektowania oraz potrafi wytłumaczyć swoje wybory – czasem mogą Cię zaskoczyć. Przekazuje pliki we wszystkich wskazanych formatach, prawa autorskie, zapewnia umowę oraz wystawia fakturę.
👀 Co może pójść nie tak?
Niewiele. Koszty idą w parze za jakością obsługi i wykonania. Przygotowanie Twojego zamówienia może wiązać się z nieco dłuższym czasem realizacji – moim zdaniem warto poczekać. Jeżeli wydarzy się coś niefortunnego (zdarza się najlepszym), profesjonalny grafik jest w stanie natychmiast rozwiązać kompleksowo Twój problem lub rozwiać wątpliwości.
No dobrze – to ile powinien kosztować przykładowy projekt logo i identyfikacji wizualnej?
W 2020 roku GrafMag przeprowadził ankietę wśród 400 swoich czytelników (grafików), poszukując odpowiedzi na pytanie o średni koszt logo z podstawową identyfikacją wizualną. Wyniki ankiety możemy poznać poniżej.
Najbardziej popularne widełki cenowe stanowił przedział 2000 – 4999 zł. Podziel się w komentarzu, czy Twoim zdaniem taka kwota jest optymalna dla opakowania marki w soczyste logo, materiały reklamowe i spójny, wizualny język 🌈 ✨
Reasumując, dowiedzmy się, za co płacisz profesjonalnemu wykonawcy:
- Doświadczenie
- Czas poświęcony na konsultacje
- Czas poświęcony na stworzenie koncepcji, szkiców i wyłonienie docelowych wariantów
- Wizualizacje projektu
- Wersje kolorystyczne
- Pakiet wszystkich potrzebnych formatów plików (wektorowych do druku oraz rastrowych do sieci)
- Przeniesienie praw autorskich, wsparcie prawne
- Poprawki
- Legalne oprogramowanie
- Licencjonowanie użytych czcionek lub obrazów
- Koszty utrzymania firmy (księgowość, ZUS, sprzęt elektroniczny itd.)
😨 Dlatego jeżeli dostaniesz propozycję wykonania projektu logo za 100zł lub 200zł zastanów się, czy to na pewno jakość na której Ci zależy, co dostaniesz w tej cenie i jak wpłynie to perspektywicznie na Twój projekt oraz wydatki.
🤩 Jednorazowa inwestycja na długi czas uwolni Cię od problemów z wiarygodnością marki, prawami autorskimi, ograniczonymi możliwościami marketingowymi czy technicznymi (podczas użytkowania znaku w druku lub sieci) oraz od kosztów związanych z koniecznością rebrandingu, czyli ponownego przeprojektowania logo.